onsdag 5 oktober 2016

Från mars till nu!

I mars när vi plussade så tänkte jag att detta året kommer gå så sjukt sakta. Det kommer aldrig bli november! Men här sitter jag nu och vi är inne i oktober! Bebis rör sig (även om hon verkar ha vilodag än så länge, men lite då och då flyttar hon på sig) och vi har varit på förlossningskurs. Lägenheten fylls med bebis saker och jag är hemma med graviditetspenning. Jag hade börjat tappat hoppet om att  något av detta någonsin skulle hända, men nu sitter jag här och kan inte tro på de! Graviditeten i sig har gått ganska fort, kan vara för att jag mådde så dåligt från april till juli. Minns inte så mycket under den perioden när jag kräktes så mycket, de var fokus på att få i mig något och när jag inte försökte äta eller kräktes så antingen sov jag av utmatning eller såg på tv för de var det enda jag orkade. Sen när jag väl började orka små saker, så fick jag ju vila halva dagen för att orka va med en liten stund. Sommaren flög förbi och jag vet inte riktigt vad vi gjorde, sen dessa 9 veckor (tror jag det blev) på jobbet gick också sjukt fort. Så nu sitter jag här och tänker att tiden gick snabbare än jag någonsin kunde tro där i mars när vi plussade. Nu längtar jag bara tills bebis kommer, men hon får stanna inne lite till så att hon är färdig "bakad" (eller vad man säger) när hon kommer ut!
Hon ligger på tvären där inne i magen. Ser jätte kul ut på magen i mellan åt eftersom de blir lite som en grop vid naveln. Kan inte riktigt beskriva det. När hon sen ligger och trycker utåt mot magen eller ligger snett så hon har fötter eller huvud mot höger revben så ser det ut som naveln ska ploppa ut när som. Har en liten känsla av att hon inte kommer lägga sig med huvudet neråt innan födseln. Kan mycket möjligt ha fel och hon har ett tag till på sig att ändra läge så det är ingen brådska. Men det bara känns som om hon kanske ligger kvar på tvären. Vi får helt enkelt se när det närmar sig! Bara hon mår bra så är jag nöjd!

Tror en nerv är klämd i mitt bäcken för det strålar ner i höger ben lite då och då och kan göra riktigt ont. Ligamenten på höger sida mellan magen och benet typ kan med göra riktigt ont. Definitivt om jag råkar trycka i från när jag ska vända mig om natten. Då gör det ont! Natten till igår drömde jag om förlossningen (om de blir som i drömmen så blir de snabba ryck för den förlossningen tog typ en timme från första värkarna och vattnet gick tills hon va ute, vi hann knappt in till sjukhuset!) Men i drömmen hade jag ont efter förlossningen ungefär vid svanskotan, de var som en 1 krona som gjorde ont och det kändes ordentligt. Jag vakande av det och insåg att jag hade ont på riktigt. Kvittade hur jag la mig för det gjorde ont på den biten ändå. Lyckades hitta ett ok sätt att ligga och somna om och sen va det borta igen när jag vaknade? Måste ha varit en nerv som kommit i kläm eller något.
Men det slog mig att jag nog kommer få ont i svanskotan igen efter förlossningen. Jag behöver ju inte få det men kan tänka mig att jag kommer får det, kan ju fortfarande känna av det i bland även om det inte är ofta. Men under en förlossning är ju trycket mot svanskotan väldigt stort. Så vi får väl se om jag kan sitta efter förlossningen sen. Men men de är väl sånt jag får stå ut med! Min prio är att bebis mår bra när hon kommer ut! (och efter med så klart!!)

Igår va vi på förlossningskurs del 1! Helt klart den bästa kursen vi gått hitten tills! Det var en bra talare och hon förklarade och berättade på ett bra sätt. Nästa halva är nästa tisdag. Igår pratade hon om värkar, när det är dags att åka in, förlossningsväska, förlossningsbrev, vad det finns för hjälpmedel på sjukhuset när man har värkar som att man till exempel kan bada. Hon pratade om att man nu bara föder i två ställningar för att man ska kunna använda sig av det greppet man använder i Norge för att minska risken att man spricker ner mot tarmen. Hon pratade om vad man gör om bebisen inte lägger sig i rätt läge och om kejsarsnitt. Tror det var de hon gick igenom igår, nästa vecka ska de bli lite om smärtlindring och massa annat som jag inte minns. Riktigt intressant!

I morgon ska jag till barnmorskan och sen är det dags för simning! Lite nervös inför simningen. Tror det är för att jag aldrig varit där innan och inte har en blekaste aning om var jag ska gå eller hur det ser ut. Stod i mejlet att vi ska duscha innan vi går in med shampoo och tvål för att undvika att det kommer in bakterier i bassängen. vi skulle även ha med oss badskor om vi ville för att vi inte skulle halka då där va halt på golvet. Jag äger inga badskor! Skulle köpa ett par igår men de glömde vi helt bort... Hade gärna haft sambon med i morgon men det är bara för den gravida och sen ska han på kurs i morgon så han kan inte ens följa med mig dit... Men de blir säkert bra...
Vi ska promenera dit i kväll så jag vet var jag ska gå och hur lång tid det tar att gå. Köpte en bikini underdel igår, då min är i tajtaste laget just nu... Men hann inte testa den jag köpte så kan bara hoppas att den passar helt enkel! Bikini överdelen som jag beställde har inte kommit än... har den inte kommit idag så hinner jag inte få den innan badet i morgon! Då får jag ha den andra där magen sticker ut en hel del! Aja, alla är ju gravida där så säkert ingen mer än jag som bryr mig, men ändå!

Fick igår att min babybox från libero kommer inom ett par dagar och sen även att go bokens välkomst packet är på väg till mig! Kul!

Sen i onsdags har jag haft mer ont i bäckenet en på ett tag, det har liksom inte hunnit vila upp sig. Men tyckte det kändes okej i måndags så jag passade på att tömma diskmaskinen och tvätta... De fick jag lida för sen, gjorde verkligen ont i korsryggen... Så de blev vila och sen höll jag på med att fixa en hylla till bebis böcker och ställa böckerna på plats... Tja jag får nog lära mig att välja en sak att göra om dagen... Mitt bäcken och korsrygg tycker verkligen inte om att jag böjer mig. Så igår rakade jag benen så gått det går när man inte kan böja sig ordentligt och sen fick de blev vila innan de var dags för kursen. Är ganska glad jag är hemma från jobbet nu när jag märker att inte ens vila räcker för att de ska bli bra i bäckenet igen.. Tror inte jag varit till någon nytta alls på jobbet då vi böjer oss konstant! Så nu är det soffan och små fix som gäller större delar av dagen!

Fick hem tandläkartid igår, den 28 november... Nja känns lite riskabelt att ta den tiden så ringde och bytta den idag. Fick tid på måndag i stället så de är ju bra! Där i mot vill jag inte veta hur mina tänder ser ut efter allt kräkande och all läsk...

Såg att min mage är ganska torr i huden så tänkte att jag skulle smörja in den med oljan för gravidmagar jag köpte i början av graviditeten. Vet jag slutade använda den för att jag va lat och den luktade inte så gott.  Men tänkte att det nog inte var så farligt och smörjde in magen i morse... Tja, nu minns jag varför jag inte smörjde in med den mer... Den doftar verkligen inte gott och det sticker i näsan och ögonen på mig, så jag får nog gå och duscha snart för detta klarar jag inte av mycket längre!

Nu blev inlägget jätte långt!

Med längtan och hopp<3<3<3

2 kommentarer:

  1. Har du testat gravidoljan från apoteket? Billig o g min värld luktar den inget?! Smörjer in magen varje kväll o det är riktigt skön . Härligt att du är hemma nu o kan vila upp dig. ❤ ta hand om dig. Kram cicci

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Den jag har testat heter Bio-Oil. Var på apoteket i fredags och frågade om hjälp med en annan, men hon verkade inte riktigt ha koll. Tänkte fråga i morgon igen fast på ett annat apotek. Vilken är det du använder? :)
    Ja, de känns jätte skönt :)
    Det samma! :) Kram <3

    SvaraRadera