lördag 18 juni 2016

Helg och kvällsmottagningen på vårdcentralen

Ja, de var vi och hälsade på idag!
I torsdags (tror jag de var) hade jag ont i blåsan när jag tömde den. Sen i går natt så var jag och kissade 7 gånger på 1½ timme och jag hade ont i nedre delen av magen och var mega nevös att något va fel på bebis! Hade även lite ont på höger sida på ryggen, men kunde inte avgöra om de var foglossningar eller inte. Vi har läst hur farligt/skadligt de kan vara att ha urinvägsinfektion under graviditeten och att de ska behandlas direkt. Så idag ringde vi gynakuten och de tyckte de hördes som urinvägsinfektion så de tyckte vi skulle åka in till vårdcentralens helg och kvällsmottagning. För säkerhetens skull ringde vi de först innan vi åkte in och de tyckte de var bäst vi åkte in. Jag har aldrig haft urinvägsinfektion så vet inte riktigt hur de känns heller.
Så vi gjorde oss snabbt färdiga (skulle i väg på kvällen) och körde in. Nu har jag inte bytt vårdcentral till staden vi bor i så fick snällt köra in till den staden min vårdcentral är skriven i. Väl där så fick vi sammanlagt vänta i ca 1h och 40 min tills vi fick träffa en sjuksköterska. Så de tog inte så lång tid ändå! Väl där inne sen så tog de typ 3 min sen var jag klar! Urinprovet var jätte fint och det visade inga tecken överhuvudtaget på någon infektion. Inga bakterier alls fanns där! Så de var skönt att veta! Men hon tyckte vi hade gjort rätt som åkte in eftersom jag är gravid. Skulle de vara så att de blir värre eller något sånt så var det bara att komma tillbaka! Så vi behövde inte vara oroliga sa hon allt såg bra ut! Så vi gick där ifrån väldigt lättade!

Egentligen skulle vi kolla barnvagn idag innan vi skulle bort, men vi tyckte de var viktigare att få veta om jag hade urinvägsinfektion eller inte. Men när vi var klara hade vi ändå ca 30 min på oss innan vi behövde köra till kalaset så vi åkte för att kolla barnvagn ändå! Men när vi kom dit så var de stängt!? Stod att de stängde 16:00 på skylten men de hade redan stängt när vi kom 15:30.... Hittade sen på deras hemsida att de stänger 15:00...  så vi får åka dit en annan dag helt enkelt. Om jag orkar i morgon så åker vi nog dit då!

Från att mått ganska bra denna veckan så hade jag ett backslag i går. Hade mega ont i huvudet och mådde riktigt illa. Så till sist kräktes jag... ( att kissa hela natten sen hjälper verken mot illamående eller huvudvärk!) I morse hade huvudvärken lättat men jag mådde sjukt illa och så kräktes upp min magsyra... Fick till sist ner en bulle med kalkon. Var så hungrig, men de gick verkligen inte ner mer. Bättre än inget! Sen när vi var klara hos vårdcentralen hade jag börjat få tillbaka huvudvärken, så de var att snabbt ta två alvedon innan de blev värre. Sen var jag mega hungrig så vi handlade några pommes att äta innan vi körde mot kalaset. Fick ner några stycken men gud så illa jag mådde, så tog en tablett så jag skulle kunna äta på kalaset sen. Gick ganska bra, illamåendet lätta men de var ändå svårt att äta men mycket bättre än de hade varit utan!
Ska snart göra en bulle med kalkon för jag är väldigt hungrig... Märks att tabletten släppt nu, men nu är jag hemma så lättare att må illa då!

På kalaset så var det massa prat om bebis!<3 De vi va hos har fått barn för två veckor sen (har barn sen innan med) så fick gosat lite bebis! De pratades mycket om barnvagn och kläder och att jag nu har fått en liten mage! Överlycklig över att magen börjar synas lite nu!
Fanns en till som var gravid där, hon är två veckor längre gången än mig, men hennes mage syntes mycket mer än min. Hon hade tydligen fått mage typ direkt. Så olika de kan va!

De hade gjort kub testet och hade de visat att de var stor risk för något där så hade de vilat ta bort barnet... Nu var de inte de utan de hade typ obefintlig risk på allt. Så de var ju kul för dem! Jag sa att vi inte ville göra kub testet för vad de än vissa hade vi behållet barnet. Kom då in under de samtalet på att de har varit en lång resa för oss hit. Så frågade hon om vi fått hjälp att bli gravida. Så berättade snabb versionen för henne. Men i vilket fall som helst så var de kul och prata med någon som med var gravid. Sen var det intressant att höra deras sätt att se på kub testet och hur de tänkte kring de. Sen att jag personligen inte höll med om deras sätt att se på det är en annan sak. Vi är ju olika och alla har olika sätt att se på saken.

Men nu ska jag försöka äta lite innan de är dags att sova!

Älskade underbara unge! Älskar dig så otroligt mycket! <3<3<3<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar