tisdag 27 januari 2015

IVF träff, smärtor och lite till

I söndags var det IVF träff, vi var 9 stycken som var där. Fem av de hade träffats innan och resten av oss var nya. Hann inte prata med alla och ändå satt vi och pratade i ca 3½ timme. Tyckte det var väldigt trevligt och är glad att jag har fått möjligheten att vara med på dessa träffar. De flesta av de som var där har kämpat längre med IVF än oss och att få se deras kämpande gav mig lust att kämpa vidare. Det är inte kört än även om det känns så i mellan åt. Det var ett väldigt trevligt gäng och det är skönt att ha några att prata med som går igenom samma sak. Som förstår ens berg och dalbana och allt man går igenom. Känns bra att kunna få tips och idéer och höra andras historier med. Önskar oss alla lycka till med vår kamp!

Jag tog bort min FB för snart ett år sen och jag har verkligen inte saknat den. Men har valt att starta den igen för att kunna hålla kontakten med gruppen. Så nu är min FB uppe igen, men kommer inte använda den till verken gillande eller kommenterade. Kommer inte heller vara inne på den så väldans ofta så vill man ha tag på mig så rekommenderar jag fortfarande att man hör av sig till min mobil.

Igår ringde jag runder till läkare för att försöka få hjälp med mina smärtor. Fick först pratat med en sur dam som nog tyckte jag var knäpp, sen ringde jag nästa ställe men de kunde inte hjälpa mig för de hade inte med deras behandling att göra, så testade ett tredje ställe... Men de numret var tydligen kopplat till det första numret ja ringt så fick åter pratat med sur tanten igen... Till sist sa hon att de ända ja kunde göra om jag nu inte ville vänta någon vecka var att gå till akuten (där ja spenderade halva julen). Så igår när ja kom hem körde vi dit. Som tur var tog sköterskan mig på allvar och tyckte nog med de var lite konstigt att jag hade så ont efter 3½ vecka. Så hon tog massa prover men alla var bra. Hade ingen inflammation och inte heller urinvägsinflammation (har ont när jag är kissnödig eller kissat) och alla mina blod värden var bra. Så hon trodde att jag antingen hade vätska i magen, haft ägglossning och äggblåsan inte dragit sig tillbaka helt än eller att den läkte vätska. Hon sa det kunde vara 300 anledningar till att jag hade ont... Efter som de var kväll så hade de jour och att få ett ultraljud kunde ta hela natten så jag fick åka hem igen. Men hon bad mig komma in igen om de blev värre eller om det inte var borta om en vecka. Hon skrev även in det i datorn. Ville jag ha ett ultraljud skulle jag komma tillbaka på förmiddagen.  Så nu är det bara att vänta och hoppas att de försvinner snart...Jag hoppas att min mens kommer igång i helgen så att allt kan rätta till sig och vi kan få börja på nästa runda sen... Men det var skönt att få veta att det inte var någon inflammation i alla fall.

Idag har jag lyckats ramla på jobb och slagit mig. Lyckades även slå i sönder ett par tallrikar i fallet. Typiskt mig... Slog armen i väggen men har inte så ont i den, känns lite då och då, men har nog sträckt mig i muskeln vid naken eller ryggen, för ryggen gör ont och huvudvärk har kommit på besök.... Tydligen ska jag ha slagit knäet när jag tog i mot i golvet men jag vet inte vilket. Den biten mins jag inte så bra. Men vi får se hur de känns i morgon. Bröt inget i alla fall!

2 kommentarer:

  1. Det är svårt att veta var man ska vända sig. Har själv varit på gynakuten för smärtor men fick ingen hjälp. Min IVF-läkare verkar ta mig på allvar och har stor kunskap så jag hoppas att hon kan hjälpa mig. Jag kan få väldigt ont i hela bäckenet efter ägglossning. Kan knappt gå då. Något jag har lärt mig att leva med. Men smärtan tär både fysiskt och psykiskt så nu är det dags att göra något åt det. Man vill ju inte att det ska bli kroniskt.
    Hoppas du får hjälp med att må bättre snart!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, håller med. Man skickas lite hit och dit. Definitivt när man är inblandad på mer än en avdelning. Okej, hoppas du får hjälp av din IVF läkare nu! Så ont har inte jag, kan gå men vid mens så är det svårare. Nä, det räcker att ha den redan nu och så kroniskt vill man inte att det ska bli! Tack du med!
      Kram

      Radera