lördag 24 januari 2015

Käslor som snön som yr om kring där ute

Inom mig är det kaos, ungefär som snön som far om kring utan för fönstret men vägrar lägga sig på marken.
Veckan som gått har varit full av saker och känslor så vet inte riktigt var jag ska börja. Men ska försöka pyssla ihop veckan för er. På jobbet har det varit okej, men stressigt som vanligt. På torsdag nästa vecka slutar min underbara kollega. Så jag hoppas ha hunnit gjort så mycket pappersarbete som möjligt innan hon slutar så att vi inte går miste om hennes kunskaper och hennes observationer. Sen hade det varit skönt att få det gjort innan med för nu har jag stöd från henne och vi gör det tillsammans medan det sen kommer ligga på mig fast det inte borde göra det. Men vi får se hur mycket som vi hinner göra, har ju så klart allt annat med samtidigt så man får ta de minuterna här och där som blir "över". Sen var vi på föreläsning i onsdags kväll om sekretess. Väldigt intressant föreläsning, tyvärr hann föreläsaren inte gå igenom allt hon skulle. Men den var värd den sena kvällen, det enda som var lite störigt var att hon sa Okej i var och var annan mening.
Sen ska jag även ha lönesamtal i nästa vecka och det har jag aldrig haft innan. Så idag så ska jag sätta mig ner och "skatta" mig själv. Är inte så förtjust i att avgöra själv hur bra jag är på saker och ting men ska göra ett försök i alla fall.
Sen har jag ju nu blivit fast anställd och då börjat fundera på om jag skattar för lite var månad. Pratade med kolleger på jobb och blev mer förvirrad än innan. Någon som hade lite mindre i lön än mig men betalar mer % i skatt får ut mer än mig i månaden efter skatt? hur går detta i hop och ja blev mer förvirrad än innan. Skickade mejl till de som har hand om vår lön och fick ett konstigt svar tillbaka. Så igår när jag kom hem så ringde jag de och han jag pratade med lyssnade inte alls på mig utan förklarade saker som jag inte frågade om. Min kilen gav mig beröm för mitt tålamod och fina men bestämda ton till han i luren. Efter ett tag fick jag ställt min fråga och fick en förklaring till allt. Så här ligger de ungefär till. De har dragit förmycket skatt på mig hela tiden och det är därför jag alltid får tillbaka på skatten. Jag var rädd att de drog för lite efter ha pratat med mina kolleger men så var inte fallet. Men nu när jag går över till fast anställning som kommer det inte stå % på min lönespecifikation utan det kommer stå vilken tabell min skatt utgår ifrån. Det är den vi på jobb inte har fått rätt på när vi pratat. De dom andra såg är tabellen och jag såg procenten, därför vi blev förvirrade. Så jag kommer betala mindre i skatt nu när det tar efter tabell i stället. Men vill jag vara på säkra sidan att jag inte ska bli återbetalningsskyldig så kan jag höja själv någon 100 lapp i månaden i skatt. Kan ju säga så här, man blir jävligt förvirrad av skatt och tabeller innan någon förklarar för en!
Utöver de igår så mådde jag dåligt, hade problem med magen och mådde jätte illa en runda, var rädd att jag skulle få kräksjukan. Men magen är fortfarande upp och mer men mår inte illa alls längre. Antar att det är min IBS mage som fått spel av all stress på jobb, hemma och att jag inte somnar om kvällarna så sovit mellan 4-5 timmar ca var natt denna veckan.

Från den ena saken till den andra. Så i slutet av sommaren/ början av hösten kontaktade vi ett ställe som hjälper barnlösa med akupunktur och örtmediciner som ska hjälpa vid IVF försök. Där var ca 8 månader väntetid men igår ringde de upp! Vi ska ditt på ett möte om någon vecka för att se hur det går till och få information. Sen får vi avgöra om vi vill testa. Kostar en del, men allt som kan hjälpa oss att få barn är värt pengarna! Funderat en del kring örtmedicinen och undrar om min mage kommer palla den, sen är jag fundersam på att blanda örtmediciner och sprutorna. Men kanske man kan ta och välja bara akupunkturen till att börja med också får man se hur det går. Blir vi inte gravida på ett tag så kan vi ju testa örterna. Men vi får se allt kan ju ändras efter vi har varit där, så vi får se vad det säger innan vi bestämmer oss.

Detta blev ett långt inlägg! och jag har mer att säga men de kommer i nästa inlägg ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar