tisdag 17 november 2015

Att försöka bli gravid på naturlig väg...

Jag valde att hoppa över att skriva om denna biten under månaden som gick för jag ville ha det privat. Då jag vet min familj läser bloggen. Men då det inte gick så väljer jag att skriva ut det.

Under månaden som gått (mellan min mens) så försökte vi naturlig väg att få barn. Det var dags att försöka efter att gått på örterna i tre månader. Till en början med så fick jag veta vilka 4 dagar killen och jag skulle ha sex på för att det skulle fungera. Vi skulle alltså försöka pricka min ägglossning. Vi vet inte om vi prickade den eller inte... Men jag hade i alla fall väldigt ont (som jag har skrivet under månaden). Endo ger ju inte bara smärta vid mens utan ger oftast smärtor vid sex... det kanske inte kommer upp när man pratar om endo direkt, sex är ju privat. Men det är i alla fall så det är. Ibland går det bättre och ibland sämre. Efter som jag hade mer ont denna månaden så var det så klart sämre. Sen hade jag även väldigt ont resten av månaden med, hade ju svårt att gå någon dag för det gjorde så ont.... Jag tror min endo just nu är inne i en dålig fas eller vad det nu är. För jag känner det mer och mer... Men nu åter går vi till försöket.
När jag sen var inne på Wallmarks så lyssnade han på min puls och han kunde känna små pärlor (jag kan inte riktigt förklara det) och om man har de så kan man vara gravid. Har man inte de så är man inte det. Han sa till mig att det inte var en garanti på att jag var gravid men att det fanns en möjlighet och att det även kunde vara därför jag fått mer ont. Han satte i alla fall nålar utifrån att jag skulle vara gravid. Gärna för mig! Han frågade mig även om jag kände mig som jag gjorde förra gången jag var gravid. Men det gjorde jag inte, men det är svårt att jämföra eftersom jag var fullproppad med hormoner sist...  I vilket fall som helt kände jag mig inte gravid, men man vill ju inte ge upp hoppet. Så de blev en del teststicker... Men alla var negativa.... Tyvärr kom min mens sen...  Om jag hade ägglossning där vi försökte så var min mens sen med några dagar...  och det gjorde hemskt ont och det kändes som om jag skulle gå sönder när den kom. Det är sällan tårarna rinner när jag har mens och Alvedon i kroppen men denna gången gjorde det... Killen pratade med Wallmarks när han hämtade örter och han sa att det kan vara så att jag blev "gravid" men att embryot inte fastnade och att det var därför jag hade så ont och om mensen var sen så kan det varit därför.
Men det är bara spekulationer och vi vet inte. Men man mår så klart väldigt dåligt över det och det känns väldigt tufft...
Han sa till mig när jag var där inne att jag inte fick låta det knäcka mig om jag inte blev gravid men det var okej att må dåligt. Använde inte exakt de orden men i det stora hela var det det han menade. Jag är knäckt, men inte så knäckt. De är tufft, men jag ger inte upp...
Det var jobbigt när mensen kom och det kommer inte bli lättare....
Vi kommer inte försöka denna månaden av olika anledningar. Jag kommer inte heller skriva ut vilka månader vi försöker och vilka månader vi inte försöker i framtiden. Men ni får veta i efterhand hur det går.

Ett liv fullt av motgångar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar