söndag 26 januari 2014

Det var en gång...

Det var en gång en liten snöflinga kall som is, han färdades ner från himmelen för att landa på en liten pojkens mössa. Han mamma hade berättat hur han skulle ta sig ner till jorden, fint och vackert skulle han sväva ner glänsandes som en stjärna i skyn. Men hon hade inte sagt vad han skulle göra när han kom ner och nu la han där glänsande och vit på den lilla pojkens mössa.

Oroa er inte jag ska inte berätta en saga för er, men "det var en gång" kommer alltid till pass!

Men det snöar faktiskt ute och nu börjar vinden ta i så de fina flingorna som sakta la sig innan har nu bråttom och landar med en väldans kraft. Det la igen snö här i morse men nu är det vitt överallt. Antar att vintern har hittat hit med mer än kyla nu. Satsigen! Jag som ville ha vår... aja, får väl vänta ett tag till då.

Jag kämpar med att bestämma vad jag ska göra i framtiden och nu pratat jag jobb så ni hänger med i mina snöiga svängar. Jag känner att jag inte riktigt kan prata med någon om det och jag behöver verkligen råd. Att prata med sig själv kan alltid ge bra svar men inte när det gäller detta. Igår kväll tog i alla fall min pojkvän och lyssnade på mig och gav mig några råd. Väldigt tacksam för detta. <3
Vet att de är svårt att ge råd och tips för ingen veta ju mer än jag vad jag vill, men problemet är att jag inte vet heller. När jag slutade på förskolan jag jobbade på mådde jag inte bra, jag behövde en förändring. Jag har alltid fått höra att jag ska jobba med barn för det passar jag så bra till. Men jag har aldrig testat något annat heller mer än en gång och de gillade jag verkligen. Men det var sommar jobb och min chef var tja mindre trevlig. Men jag tyckte om arbetet i sig. Men jag drogs ändå tillbaka till att jobba med barn och de trivdes jag med. Men när jag slutade så var det massa tjafs bland personalen om allt och inget (enligt mig, inte säkert de andra i personalen håller med om det, utan det är hur jag uppfatadet det), chefen var duktig men mer en "vän " till personalen än en chef och när jag började på den avdelningen så skulle allt vara som det varit innan och inget fick förnyas eller ändras. Vilket jag gärna hade gjort och efter ett år där så var jag nog trött på allt. Trött på vissa personal som såg ner på en för att man inte är förskolle lärare, trött på tjafset och att inget fick ändras. Jag mådde hemskt... Jag hittade utbildningen och den verkade jätte bra när jag pratade med dom som höll i den och jag valde att börja där och sluta på förskola. Som jag sagt innan så var den inte som jag hade tänkt och jag lärde mig mycket men inte så mycket som jag trott jag skulle. Jag hade praktik på kundservis och inte som säljare och det passade mig mycket bättre helt klart. Men när jag kom hem från praktiken var det mer som jag gick på räls. Jag gjorde vad jag skulle gick hem gjorde vad jag skulle hemma gick och la mig och gjorde om allt igen. Jag var väldigt neutral och min glädje hade jag nog tappat på vägen. Men nu när jag jobbat lite på förskolan igen så känner jag mig glad igen, jag är glad och inte neutral när jag kommer hem. Slut möjligen men glad. Nu vet jag inte vad jag ska göra, känns som jag slösat 1½ år för att plugga till något jag nu inte kommer använda om jag går tillbaka till förskolan igen. Ett väldigt dyrt CSN för något jag inte ska använda mig av.
Visst jag har alltid utbildningen kvar och kan jobba med det i framtiden för ingen kan ju ta ifrån mig vad jag lärt mig. Men det känns så fel att inte arbeta med det som jag utbildat mig till...
Men samtidigt vill jag inte komma hem och känna mig så tom utan jag vill komma hem och känna att jag gjort något bra och vara glad när jag kommer hem. Så känner jag mig när jag kommer hem från förskolan, visst vissa dagar är man inte glad när man kommer hem utan trött och grinig. Men det är man ju från alla jobb för alla dagar kan ju inte vara bra dagar.
Jag behövde komma i från förskolan för att veta att jag passar att jobba där, jag behövde komma ifrån för att se att det är mycket bättre där nu. Mycket har förändrats sen jag slutade och vad jag kan se så till det bättre och det är mer okej att ha idéer nu än innan. Jag behövde se att de kan vara en plats att längta till igen. Jag behövde få känna att jag saknar det och att jag trivs med att jobba där.
Men visst det har sina nackdelar, min rygg tar knäcken på mig och mitt huvud med. Men försöker verkligen träna upp de båda nu och jag hoppas det ska blir bättre. Det är stressigt och en läroplan som ska följas. Du ska ha tusen saker i huvudet och allt ska falla på plats och du måste alltid vara 200% närvarande för att undvika att något händer.
Fördelarna är att jag är glad när jag kommer hem, barnen ger mer än de tar och deras leende är guld värda. Jag är aktiv och får röra på mig hela tiden.
Fördelarna med kundservis är jag inte behöver förstöra min rygg och att jag trivs ganska bra.
Nackdelarna är att jag inte aktiveras så sitter och halv sover framför datorn, känner mig tom och känsloneutral. Det kan även vara stressigt när det är högsäsong och mycket kan gå fel när du pratar med en kund och det är väldigt svårt att stava det folk säger på grund av min dyslexi. Kan ju säga att det inte är uppskattat att fråga massa gånger vad de säger för att du inte lyckas stava.
Jag vet inte vad jag ska göra för om jag börjar jobba på förskola igen så känns det som jag har slängt bort så mycket tid och pengar på något som jag inte får användning av...
Jag behöver hjälp att avgöra vad jag ska göra, jag behöver tips och idéer jag behöver någon annans åsikt än min egen.

Det är svårt att bestämma själv när man inte mår så bra, det är svårt att hitta sig själv igen och den man var tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar