tisdag 10 februari 2015

Wallmarks

Igår var vi på Wallmarks örtmedicin och akupunkturmottagning. Jag blev väldigt positivt överraskad av mötet igår. Carl som tog i mot oss var väldigt trevlig och gav mig mer information än vad mina läkare gjort. Blev arg och leden då jag känner att mina läkare dolt hur svårt det egentligen är för oss att få barn....
Jag ska ta det från början! Jag kommer glömma hälften av vad han sa antagligen för det var så mycket information. Men jag ska göra mitt bästa för att få med det mesta.
Han undrade om vi visste vad pco stod för och vad det gjorde. Lite visst vi ju men inte allt. Så han förklarade och ritade ner det till oss så att det var lättare att förstå. Till att börja med har mina läkare sagt att jag har ägglossning eftersom jag har mens. De har sagt till mig att jag inte kan ha mens om jag inte har haft ägglossning. Han bekräftade där i mot vad ja annat hela tiden och andra med pco har sagt. Du behöver inte ha ägglossning för att ha mens!!! Min läkare har snällt sagt att där är inget i vägen för oss, verkan min pco eller min möjliga endometrios! LÖGN! Till att börja med har jag tydligen inga ägglossningar mer än enstaka gånger. Då jag har många äggblåser/cyster som börjar producera ägg när det är dags för det. Sen ska tydligen kroppen känna av när det är en äggblåsa som är störst och då ska de andra sjunka tillbaka så att den ska fortsätta växa. Men min kropp har inte den regleringen så alla fortsätter växa vilket gör att de inte får plats eller vad det var. Vilket istället gör att ingen av de blir mogna och där med blir det ingen ägglosning.
Sen tydligen så ska man inte alltid ha flytningar... Vilket jag alltid har och alltid trott man ska ha.. Men nix.... Det är pco:n som lägger sig i det med vilket kan göra det svårare för sperman att ta sig fram. Han berättade även att man kan visst kan få positivt på ägglossningstestet, men om man testar hela månaden kanske man får positivt på tex tre olika tillfällen om man har pco... jag har ju slutat så fort den varit positiv... Där var säkert fler saker för pco:n men har glömt de nu...
Till endometriosen... den påverkar hormoner, tjocklek på det ställe som ägget ska fastna på (de som blöder ut var månad, totalt glömt namnet)  och annat som jag just nu inte kommer på, fast de säger att den inte är i vägen. Han berättade även att endometrios är extremt svårt att se på ultraljud och så de kan inte säga med säkerhet att den inte är i vägen....  Ni börjar förstå min frustration?
Jag är inte klar än...
Han tyckte det var egendomligt att de körde igång direkt på IVF för oss eftersom vi är så unga utan att göra en fullständig kontroll på mig... Han menade på om de gjort det kanske vi hade kunnat få barn på naturlig väg även om det skulle dröja ett år extra på grund av utredningen. Han tyckte även det var egendomligt att de inte kollat om det är stop i äggledarna eftersom både pco och endometrios kan orsaka detta... Jag ville ju göra det men de gör ju inte det eftersom vi inte blev godkända för insemination. På tal om det så tyckte han det ar konstigt att killen fått toppbetyg på allt när det gäller hans sperma om han inte klarade centrifugeringen (vet ej om de är rätt stavat). Även om han var precis under så sa han att om allt är på topp skulle han ha klarat det.... Inte säkert, men antagligen.  
Har jag då stopp i äggledarna och hans simmare inte är på toppform så är det en stor möjlighet att ägg och spermie aldrig möts även om jag skulle ha ägglossning.
För att inte vara något i vägen tycker jag det verkar vara mycket i vägen!!!
Sen undrade han om han fick känna på mina armar!? Konstigt tyckte jag, men han förklarade sen så klart. Han berättade att jag hade dålig yang (ingen aning om det stavas så!) energi. Jag hade exempelvis lite låg puls, (enligt läkarna är den bra, men är is kall om händer och fötter alltid!) sen beskrev han "symtomerna" på dålig energi. De var exempelvis trötthet, slöhet, orkeslöshet, lägre puls, tankarna flyger iväg lite, dåsig i huvudet och massa fler som jag inte mins. Han prickade alla mina symtomer.... Blev väldigt förvånad och både jag och kilen höll med om att det var jag i ett nötskal!
Han visste precis hur han skulle behandla mig och killen om vi väljer att ta hans hjälp. Men han ville inte göra det nu eftersom vi är inställda på att göra IVF i mars och han behöver tre månader på sig att få min kropp och bli bättre. Sen om vi skulle välja att gå dit senare så ville han se killens resultat så att han visste om han skulle kunna hjälpa han med. Det kändes jätte skönt tyckte vi eftersom vi är inställda på nästa ivf och är rädd att blanda i annat nu. Han tyckte att med allt jag har så var det väldigt bara att jag blev gravid på första försöket. Vi lyckades sist sa han och han vill inte ändra den förutsättningen till nästa försök. Sen sa han även att kroppen har nu varit gravid en gå och vet då hur den ska hantera att bli det igen.
Men för att själv förbättra min energi till nästa IVF så skulle jag undvika gluten och laktos, men det gjorde jag ju redan, men sen skulle jag inte dricka kallt och äta kalla rätter. Av den anledningen att min kropp har lite energi och när jag få i mig något kallt så tar min kropp all energi till att värma maten/drycken innan  den kan ta energin ifrån den. Så exempelvis så ska jag dricka ljummet vatten i stället för kallt. Koka grönsaker i ställe för att äta de råa. Man blir även extra trött efter maten när man har dålig energi. Tja... jag håller ju på att somna var gång jag ätit. Har även sagt till killen innan att jag har svårt för att äta sallader eftersom jag dels känner mig hungrig efteråt och så fruktansvärt trött! Nu förstår jag ju varför....  En annan sak jag skulle var att sålla bort sånt som är energibovar, som kompisar, extra jobb med mer. Detta har jag redan börjat med så det känns skönt!
Vi var väldigt välkomna tillbaka om nästa försök inte fungerade. Han ville väldigt gärna även att vi hörde av oss och berättade hur nästa IVF går.
Min utvärdering av informationsmötet med han är: Utmärkt! Han sen en helhet och verkar veta vad han pratar om!
Sen vet jag ju inte om han metoder fungerar så klart. Men det verkar bra i alla fall.
Har nog glömt hälften av allt jag skulle skriva ner nu.

Känner verkligen att det är mitt fel att vi inte kan få barn...
Visste inte att de hade så stora konsekvenser på min kropp, varför har läkarna inte klämt ur sig detta? Känns som de kör den lätta vägen och skickar en direkt på IVF istället. Man har ju tre gratis och sen kostar det... (Även han sa att läkarna ibland verkar göra det lätta sättet och skicka en till IVF direkt... Men hade vi fått kollat allt med stopp och liknande hade vi kanske kunnat få barn på egenhand... även syskon...)
Tufft att veta att det är ens fel att man inte kan få barn... Är det något med min kropp som är rätt?


Min text blev en hel bok nästan! Sorry tack för att ni orkade läsa!

Kramar <3
Drömmen om mitt/vårt underbara barn! <3

2 kommentarer:

  1. Skrev en lång kommentar till detta inlägg men den publicerades inte. Insåg nu att jag nog glömde kryssa i "jag är ingen robot". Men min kommentar handlade iaf om att jag känner igen mig så himla mycket i det du skriver, i alltifrån det med flytningar, till kalla händer, till kall mat. Har adrig riktigt trott på det där med yin och yang... men kan inte låta bli att börja fundera massa efter ditt inlägg. Det du skrev kändes så träffande... Är det dyrt att gå på ett sådant "möte"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad tråkigt att inlägget försvann. Om du känner igen dig i mitt inlägg tycker jag att det är värt att gå dit och i alla fall prata med han. Allt han sa stämde väldigt tydligt in på mig. Första besöket kostar 550 kr. Men där är ca 6-8 månaders vänte tid ( det var det när vi ringde dem i alla fall) så jag rekommenderar att ni ringer ganska snart. Deras behandlingar sen kostar lite varierande. Det är värt ett försök om det kan hjälpa oss att få barn.

      Radera