onsdag 9 november 2016

Färdigbakad! / Föreläsning på förlossningen / Lite annat


Bebis räknas nu som färdigbakad! Så nu är hon välkommen när som! Längtar tills vi ska få träffa vårt lilla under! <3<3<3



Igår va vi på föreläsning på förlossningen i Malmö. Gillade inte den ena barnmorskan först för hon verkade så sur. Men i mellan åt verkade hon mer trevlig. Den andra verkade jätte trevlig, men pratade danska så fick fråga killen i mellan åt va hon sa för jag fattade inte. Efter att ha varit där igår så är vi nu ännu mer kluvna var vi ska födda... Malmö har sina fördelar med att de är alltid en barnmorska och en till (kommer inte ihåg vad för benämning den andra har) som har hand om en. Sen är där även läkarstudenter, barnmorskestudenter med mer som också hjälper till. Så där är ju gott om personal. (Detta är nu hur vi har uppfattat det i Malmö och Ystad och vi kan ha uppfattat det fel så klart, men vi har uppfattat det så här efter att varit där.) Men det kändes inte så mysigt (fick inte sätt förlossnings avdelningen) och jag gillar inte att du ska sätta dig i bilen eller taxi till lund efter 4 timmar (om de va en "normal" förlossning) för att komma till patienthotellet. Inte så sugen på att ta ut bebis i kylan och in i bilen så fort efter förlossningen.
Kollar men sen på Ystad så har de inte fullt så mycket personal, men det kändes mysigare när vi va där på öppet hus. Sen behöver man inte sätta sig i bilen för att komma till ett patienthotell utan det är bara att gå till andra sidan korridoren typ. Men sen har vi närmare till Malmö än Ystad och de är ju svårt att säga innan hur ont man har när det är dags att köra. 
Känns som det blir fel vilket vi än väljer. Känns som om vi väljer ystad så väljer vi eftervården medan om vi väljer Malmö så väljer vi säkerheten under förlossningen. Jag vet om att Ystad är lika säkert som Malmö så ni inte missförstår mig nu! Men det känns skönt att ha så mycket folk runt en hela tiden om de skulle va något som händer. Jag är orolig för att något ska vara fel med bebis när hon ska ut eller precis kommit ut. Vet om att man kan göra allt som man kan göra i Malmö även i Ystad vid en förlossning. Det som skiljer sig åt är om det skulle vara något efter förlossningen som de i Ystad anser att man behöver hjälp med så skickar de en vidare. Men allt under själva förlossningen är den samma. En annan skillnad är att i Malmö kör alla med det Norska greppet och det gör de inte i Ystad. Men ärligt talat vet jag inte vilket vi ska välja... Ena stunden vill jag till Ystad och nästa till Malmö... Bläää vad jag är kluven... 

Från det ena till det andra så kan jag ju säga att jag har vilat åka på semester till USA, men efter valet vill jag absolut inte det längre. Sambon sa när han gick upp att Trump leder och det är så gott som avgjort. Jag bara: du skojar. Han: nä. Jag: jo, du skämtar. Han bara: Nä han kommer vinna. Jag bara: Är du seriös?? Tydligen var han det... 

 Nu väntar vi bara på att du ska komma ut bebis! <3<3<3 



4 kommentarer:

  1. Vi har vecka 39+0 idag och jag har definitivt instruerat bebisen att INTE komma idag till världen. Han får gärna välja en mindre skandal fylld dag 😖

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur gick det? Lyssnade bebisen och stannade inne? :)

      Radera
  2. Glad för er skull att ni snart har er bebis i er famn. Tror det blir bra, vilket sjukhus ni än väljer. Efter allt skit vi varit med om bokade vi faktiskt en USA resa för några dagar sedan (eftersom både jag och sambon länge velat åka dit). Efter idag är jag inte lika sugen längre :( Vill åka dit, men nu blev det en massa oro över det också (trodde att jag efter allt det tuffa skulle ha något att se fram emot).
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det tror jag med. Ska bara ta ett beslut...
      Det gjorde ni rätt ni! Ni förtjänar att komma iväg lite efter allt som hänt! Men förstår fullständigt oron som ni nu fick i stället... :(
      Kram

      Radera