torsdag 10 november 2016

Vaccination mot influensan

Ja, det här med att vaccinera sig är inte ett lätt beslut. Jag hade inte allt tänk på det förrän barnmorskan på vattengympan sa att vi borde vaccinera oss. Alla utom jag och en till nickade och bara ja klart. Jag och den andra såg mer förvirrade ut och bara jaha de kanske man borde. Sen har jag glömt det igen... Skulle fråga min barnmorska om det förra veckan men de hade jag helt glömt bort. Sen måndags kom ja på det igen och vi bestämde oss för att mejla barnmorskan och fråga. Men de glömde jag.... Så igår tog jag och mejlade barnmorskan och fråga vad hon tyckte. Tänker ju att bebis kan komma när som är det lönt liksom? Men barnmorskan tyckte det. Så ringde en vårdcentral i staden vi bor i stället för den jag är skriven hos, för de är en bit att köra dit. Mest för att fråga om de var okej att ta sprutan där om vi väljer att göra det, fast jag inte är skriven där. Det gick bra, så undrade hon vilken riskgrupp jag tillhör och sa då att jag är gravid i v.37+0 och hon bara: fast influensan börjar inte förrän i januari och då har du redan fått din bebis. Sen diskuterade hon med sig själv och kom fram till att jag ändå borde ta den eftersom då är jag skyddad när jag ammar och bebis får antikroppar till viss del genom vaccinationen och sen när jag ammar så får bebis mer skydd. Så hon tyckte att jag borde ta den ändå. Så hela kvällen igår hade jag och sambon diskussioner om för och nackdelar med att vaccinera sig. Men efter mycket om och men kom vi fram till att de kan va en bra ide ändå. Killen har en hel del komp att ta ut från jobbet så han passar på att ta ut lite idag så han kan köra mig. Känns skönt så i fall jag skulle bli yr eller något så slipper jag köra själv. Sen har jag även pratat med min syster lite om det här med att vaccinera sig eller inte och kom då på att jag inte brukar få influensan (har jag för mig) men att min sambo brukar få den. Vi tror de varit influensan i alla fall. Så de kan ju kännas ganska bra att bebis och jag är skyddade till viss del om han skulle få det. Eller om någon annan man träffar lyckas få det dagen efter man ses till exempel. För då är man ju redan smittad.
Men i vilket fall som helt så tycker jag det är ett svårt beslut, svårt att veta vad som är rätt och vad som är fel att göra. Men nu blir det vaccination här i alla fall!

Sen hoppas jag på att vi ska köra och handla för jag behöver bröd till i morgon. Men mest av allt för jag vill ha pepparkakor... Har inget direkt sug efter det. Men fick det hos våra vänner i lördags och det var så gott! Mums!
Vi brukar alltid ha julbak i början av december med pepparkakor, lussebullar, knäck, ischoklad och rispuffar. Gott! Men i år blir det inget sånt. Lussebullar ska vi baka! Sen om vi gör det i helgen eller dagen innan julafton de bryr jag mig inte om. Men lussebullar ska jag ha! Sen får vi se om det blir något annat med bakat eller om vi håller oss till det. Vi brukar baka morotskaka minst en gång per vinter med men förra året blev det ingen eftersom vi höll på med flytten och allt sånt. Men nu i helgen blir det nog morotskaka! Det är sååå gott!

Men nu skriker tvättmaskinen efter mig och min mage kurrar som bara den så får väl göra lite lunch.

<3<3<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar