fredag 3 oktober 2014

Ingen spruta än...

Eftersom mensen inte har kommit än så ser det inte ljust ut för att få börja på sprutorna i morgon. Sen ringer inte läkarna upp på söndagar så då blir det tidigast måndag. Hade gärna börjat med det under helgen så att jag hinner vänja mig och om jag får några biverkningar hade det varit skönt att vara hemma. Men nä.. de ser inte ljust ut...

Det har i alla fall varit en väldigt givande dag på jobb idag. Ger mina kolleger och mig stort beröm för de vi hann göra under den tid vi hade i arbetslaget. Vi var riktigt duktiga tycker jag! Föreläsningen vi hade sen var riktigt bra och givande. Hade förväntat mig en väldigt tråkig föreläsning men de var den inte! Han som föreläste berättade på ett kul sätt och man fick många skratt och funderingar. Jag och mina kolleger skrattade så att den ena började gråta, eftersom mycket av de han sa stämde på oss. Vi är väldigt olika och har olika egenskaper och ja tror vi alla tre ganska lätt kunde sätta in oss "facken" som vi är som personer. Jag är den ordningsamma som verkligen ser till att saker blir av och ser lösningar i stället för problem och att det inte gör någon om man inte hinner med de man tänkt sig. Min kollega sa : Tur vi har dig!
Kul med uppskattning! Sen pratade han väldigt mycket om hur man kan (aldrig rätt eller fel) arbeta i förskolan. De han beskrev gjorde mig väldigt glad faktiskt. För det är så jag vill arbeta!!!! Det var de här sättet jag lärde mig på gymnasiet att arbeta med. Vi har försökt att börja jobba med det mer denna terminen och bördan på allt som ska göras har för min del släppt en del. Men i vilket fall som helst, så arbetar man idag på många förskolor (upplever jag) så att man tar läroplanen kollar vilka mål man ska jobba med och gör upp ett tema för vad barnen ska göra. Enligt mig helt bakvänt! (var en som även sa de under förreläsningen, att hon tycker vi jobbar baklänges, glad hon sa det för jag hade inte gjort det! Inte glad för att prata i stora grupper) Jag anser att man ska jobba från nuet, se vad barnen leker och säger och jobba utifrån deras intresse. Stöd barnet i deras tänkande och funderingar, låt de i leken lära sig saker. De är trotts allt där de utveckar (enligt mig) det mesta, de bearbetar även vardagen runt om dem och det är viktigt att de får leka och göra det. Det är här vi ska se vad barnen vill och är intresserade av. Säg inte till de: Ser att ni leker mycket med dinusarier nu, så nu ska vi jobba med dinusarier! Oftast har du som pedagog redan en ide här vad barnen ska göra och vad ni ska måla rita, berätta och ta reda på för barnen. Ni har bestämt vilka mål som passar in och mycket mer. Men detta gillar inte jag. Här ska du i stället se vad gör barnen? Är det dinusarier i sig de är intresserade av eller använder de bara dom som redskap? Är dinusarierna egentligen och handlar? Lyssna på barnen låt deras idéer styra vad ni ska göra. Sen när ni har gjort allt detta och spånat vidare med barnen DÅ ska ni kolla i läroplanen vilka mål som passar till de som är gjort! Svårt att förklara vad jag menar. Självklart får man ju ha struktur och planerade saker med, men att man utgår i från barnen och deras intresse och fantasier. Låt barnen tänka OM innan ni ger de Svaret. Låt barn få vara barn! De kommer lära sig tex färgerna i leken om vi bara ger de redskapen att göra det. I stället för att säga nu ska vi lära oss färgerna, detta är blå, röd, grön med mer. Så ge de redskapen i leken! Kolla även på hela leken, de har säkerligen lärt sig färger, samspel, använt sig av matte, naturvetenskap och mycket mer. Om vi bara väljer att se barnens intresse och lek så ser vi att vi redan jobbar med det mest. Självklart måste man komplettera med andra saker som är viktiga men det mest finns om vi väljer att se det.

Nu blev det en invecklad uppsats som jag inte riktigt vet om ni förstår. Blev mycket längre än tänkt! Men de är invecklat men också så enkelt om vi väljer att bara se och lyssna och börja där. Arbeta med barnens fantasi och intresse så kopplas verkligheten in. Glöm inte att tillåta barnen att själva tänka OM vi gör så här vad händer? Tja, jag vet inte riktigt om det jag menar kom fram men hoppas ni förstår lite i alla fall ;) Jag tyckte det var en väldigt bra föreläsning i alla fall!

På vägen hem sen hade jag så ont i huvudet så jag trodde verkligen att jag skulle kräkas i bilen. Ögonen var svåra att fokusera och det värkte ner i näsan så trodde nästan jag skulle få näsblod. Tagit två Alvedon och visst är de bättre men har fortfarande väldigt ont i huvudet....


Nä nu ska ni slippa läsa mer! Trevlig fredag alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar