lördag 15 februari 2014

90-talister!

Läste en artikel idag på expressen (tror jag de var) om 90-talisterna och deras måste "känna efter". Blev irriterad men samtidigt skrattade jag lite. Ärligt talat, tror verkligen folk att alla 90-talister är lata, oförskämda, måste "känna efter" innan de gör något och mycket mer? Vem är det som uppfostrar alla 90-talisterna?? Var har de lärt sig att vara på detta sättet ifrån?? Jo, det ska jag snällt berätta för er! De ar lärt sig det av omgivningen! Inte bara föräldrar som många tror utan av politiken, regeringen, skolan, tv:en ja allt och alla som på något sätt eller viss kommer in i ens liv! politikerna tycker att man ska göra något åt det dåliga resultatet i svenska skolan. och det är klart man ska det! Men tror ni ärligtalat att det hjälper att proppa in mer saker eleverna måste lära sig!? Du går till skolan lär dig massa olika saker i olika ämnen, du åker hem har läxa i väldigt många av de ämnen du har haft under dagen i skolan. MEN det är nya saker du ska sitta hemma och lära in och sen ska du kunna det. Du ska läsa det en gång och sen ska det sitta för sen ska du kunna något nytt!! Läxorna borde vara en upprepning av de du gått igenom i skolan inte något nytt skit du ska lära dig. Du kommer aldrig minnas allt för hjärnan hinner inte med att registrera och memorera allt ändå! Sen ska du ha prov på allt du lärt dig och då ska du se till att kunna allt för annars har du minsann inte lyssnat på lektionerna??? Inte konstigt att elever inte orkar med skolan och dess läxor! Inte konstigt de blivet så lata som de sägs vara! Idag får du på många skolor läxor redan i förskolleklass... men det är inte där det börjar! Utan i förskolan finns det en hel del du ska lära dig! Även om det inte sägs till barnen så finns det minsann mycket en pedagog ska hinna lära dig innan du slutar förskolan! Redan här börjar idag skolan, den dagen barnen skolas in, alltså när de är i genomsnitt 1½ år! Tacka fan för att folk idag är stressade, utbrända och mycket mer!! Vi blir proppade med mer än vi klarar av!
Jag är 90-talist, jag är envis som en åsna när det gäller skola och jobb med för den delen. Jag har dyslexi och fick inte den hjälp jag behövde när jag började skolan... Mina föräldrar var på skolan om en utredningen, men det fick vi minsann inte... efter mycket om och men fick jag följa med de andra barnen med dyslexi till en specialpedagog för att lära oss på vårt sätt. Men jag hade behövt mer hjälp än de gav mig, men nä... Mina föräldrar har berättat att jag vägrade göra mina läxor när jag var liten och att de satte upp lappar i hela huset på sakernas namn så jag skulle se hur de stavades med mera... Jag minns att jag hatade läxor! De var hemska!!! Minns ett bråk med mamma när vi skulle göra en läs läxa, jag var inte så lätt att handskas med i den situationen. Inte så jävla  konstigt (vilket mina föräldrar visste) eftersom jag inte fattade vad det handlade om! Jag förstod inte hur i helvete man skulle läsa det där ordet, det gick ju inte... När jag gick i sexan fick jag en jätte bra lärare... det var då jag lärde mig läsa och skriva flyttande... lite senare än de andra JA! men jag kunde till sist!
Jag bestämde mig någon gång under lågstadjet att aldrig ge upp i skolan och vissa alla att jag visst de kunde. Jag pluggade sju dagar i veckan för att klara min skolgång och gick ut med bra betyg. Nu hade jag ett stöd som inte många har, jag hade/har ett enormt stöd från min familj! Mina föräldrar har alltid stöttat en och sagt att vi ska göra vårt bästa mer kan vi inte göra. Utan de hade jag antagligen skitit i skolan, men nu har jag haft ett enormt stöd och bestämt mig för att klara mig. Men inte har det varit lätt för de, pluggande flera timmar var kväll och var helg. Och nu tycker politiker att man ska lära sig mer i skolan och ha mer kunniga lärare? Ja visst är de bra med kunniga lärare, men glöm inte att de måste kunna lära ut ämnena med på ett pedagogiskt och förstående sätt. Det hjälper inte heller att man ska lära sig mer och ha fler läxor, lägg tiden på att få lära sig det viktiga ordentligt i stället. Låt läxor vara upprepningar i stället för nya saker att lära sig. Låt klasserna bli mindre så att eleverna kan få hjälp under lektionerna i stället för att de måste vänta en hel lektion på att få hjälp för att de är för många som behöver hjälp. Sluta pressa alla att de ska plugga vidare direkt efter studenten för annars får de aldrig ett bra jobb och bra lön. Låt de själv få bestämma vilket jobb de ska ha och där dessutom lönerna behöver vara högre är de låga. Vem bestämmer vilka jobb som är bra och dåliga? Alla jobb är väl bra på sitt sätt, man ska göra det man gillar så om det är att vara exempelvis politiker, sophämtare, pedagog eller läkare. Det är du som person som ska välja.
Det är inte bara i skolan vi blir på tvingade saker. Runt om oss finns reklam på alla möjliga sätt och viss, de talar om hur vi ska se ut och hur vi ska vara. Man blir pressad att gå ner i vikt, äta rätt, träna, sminka sig, bära fina kläder och mycket mer. Saker som stressar en hela tiden och påverkar vem du är och vem du blir. Det är detta vi blir uppväxta med...vi lever i en värld där allt ska gå fort, föräldrar är stressade för de jobbar heltid, ska hinna umgås med barnen, släkten och vännerna. Men de ska ha egen tid också glöm inte de! man hinner inte allt, men i dagens samhälle blir du pressad med att du hinner de också, du hinner träna 30 min om dagen du hinner, du hinner. Du ska jobba och tjäna pengar, jobba gärna hemma med för du måste prestera bra för idag handlar allt om att få bättre och högre lön. Men även att alla ska utvecklas och stiga i "grad" eller vad man säger, på sitt jobb. Man kan inte bara vara nöjd med att vara där man är, utan man måste hela tiden bli bättre och stiga i arbetet. Inte konstigt att folk ger upp och skiter i att försöka, du ska kunna satans mycket hela tiden och du ska se till att vara bäst på det. Du hinner ju inte vara dig för en sekund. Jag är inte förvånad att många blir stressade, lata, "känner efter" innan de gör något. Du måste välja och i bland är det lättare att ge upp än ge sig på något som känns omöjligt ändå. Självklart finns det folk som bara är lata och oförskämda och bara vill att allt kommer till de och inte vill lyfta ett finger. Men se till att hjälpa de på rätt väg då!

Livet är inte lätt och alla står vi in för miljoner provningar och hinder. Vi måste hjälpa varandra att komma förbi de istället för att klaga på de som inte orkar! Det är trotts allt omgivningen som formar de vi är!

En tanke ställare!

2 kommentarer:

  1. Gud så bra skrivet och jag tycker precis som du. Tack för de fina orden.
    Älskar dig <3
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack så jätte mycket! :) Så lite så! Älskar er med <3 Kram

    SvaraRadera